lørdag 13. mars 2010

God helg :-)

Datamaskinen vår takket for seg denne uka så nå sitter jeg på Catos bærbare og banner og sverter for denne skjønner jeg ikke NOE av :-(
Det blir ikke noe bilde for å si det slik, hehe.
Her i vår hundeverden har alt stort sett gått bra. Emmi er litt gåen i magen og er nå skikkelig muggen. Hun har de flotteste mamelukkene noen kan tenke seg. Eller rettere sagt hadde. Jeg var ikke i humør til ørten hundre timers føning i dag, så da hun hadde gjort sitt ute og det meste var i mamelukkene, tapte de kampen mot saksen. Nå ser hun helt forferdelig ut stakkar, og jeg toppet det hele med en skikkelig hjelpepleier vask nedentil med påfølgende sinksalve siden hun var så sår bak.
Jeg er ikke hennes favorittperson nå..

Balto har hatt trening på trening i hele uka, og jeg har vært så stolt. Helt til i går... Vi dro opp til Bugårdsparken på kvelden igår, og inni meg så hadde jeg vel tenkt meg en liten blærerunde rundt dammen slik at alle som ikke har hatt hunden sin på dressurkurs bare kunne se.... Jadda....
Etter fem alldeles nydelige minutter kom det tre jenter på hest bak oss. Balto klikket. Og da mener jeg klikket... det var rene Dr Jeckyl og Mr Hyde. Jeg vet ikke om han fikk panikk eller ble rasende, men det så egentlig mest rasende ut og det endte med at jeg la ham i bakken og holdt et Cæsar Milan halsgrep på ham til hestene var ute av synsfeltet. Resten av turen ble bare surr. Jentene med hest gikk turen rundt dammen de også, og enten luktet vi hest eller så hest, og Balto stresset seg opp hver gang.
Så hvis noen har noen gode råd om hvordan man takler sånne forbier, taes de imot med STOR takk. Det er ikke akkurat hverdagskost med hest her byen, men det hadde vært greit å vite at han kunne takle det uten å flippe helt ut :-)

3 kommentarer:

  1. Det var litt av en tur.;)) Jeg har ikke noe råd til deg, men det har kanskje Sissel. Hun kan det meste. Du får komme på besøk hit senere på våren/sommeren så kan vi oppsøke hestene. Og lære han at de ikke er farlig.

    SvarSlett
  2. Chicko (og de andre hunder vi har hatt) er redd hester. Min mening og erfaring er: vær helt rolig og avbalangsert selv. Sitt ved siden av hunden og si " dette går bra"! Ikke stramme hårde greb eller sinna stemme.
    Lykke til!
    Kan fortelle at vi fortiden har mye sne-tak-ras her hos oss og nærmeste huse, det bråker fært og Chicko blir livredd, urolig og bjeffer, da må jeg roe han ned og si: "stille, det går bra,Chicko"- og han blir rolig inntil neste gang, blir bedre etter hvert. God helg!

    SvarSlett
  3. Takk for råd her. Jeg ble nok tatt litt på senga av godguttens reaksjon og han kjente nok at jeg ble litt hyper også. Jeg hadde en tid i ungdomen hvor jeg bodde i stall og blir like opprømt hver gang jeg ser hest, så jeg var nok ikke helt oppmerksom på Baltos signaler på at han ikke synstes at dette var i nærheten av så morro som jeg syntes.
    Her har det også rast fra taket slik at det til tider høres ut som om annen etasje blir med i dragsuget. Emmi den bukseløse som hun heter nå, blir veldig urolig, men Balto er helt fin og roer ned Emmi med litt ørevask. Det er fordelen med to. Emmi er ikke redd for torden heller nå etter Balto kom, og det var en mare før :-)
    Og Nina, jeg sier tusen takk til et lite vårslepp av lapphunder jeg. Det hadde vært kjempekos!

    SvarSlett